הקבינט האזרחי

צוות המעבר: איך נערכים לכניסה למשרד ראש הממשלה?

בישראל חקיקה פורמאלית להסדרת תהליך חילופי השלטון. ואלה שיקרו לאחר עידן נתניהו, יהיו מורכבים במיוחד. אלו המסמכים שיכולים לעזור למטות המועמדים.

ד"ר גל אלון

כל מי שמדינת ישראל והשירות הציבורי חשובים לו - מבין את משמעות האדמה החרוכה שמשאיר אחריו בנימין נתניהו במשרד ראש הממשלה. המשרד הפך לשבר כלי: אין מנכ"ל, אין תהליכי עבודה, וההנהלה הפכה לכלי שרת בידיה של "הגברת" (שרה נתניהו). הפקידים בקומה מינוס אחת נדרשו בשנים האחרונות לחצות שוב ושוב את גבולות המותר והאסור. זוהי אינה אמירה פוליטית, אלא עובדה המגובה בכתב אישום

במדינת ישראל היו עד כה 6 חילופי שלטון בלבד (1977, 1992, 1996, 1999, 2001, 2009), אך בניגוד למדינות אחרות, תהליך ההעברה אינו מתוקצב ואינו מעוגן בחוק. החומרים המובאים כאן הוכנו בעבר*, לאחר למידה והיכרות של פעולת צוותי המעבר במדינות שונות, בראשן ארצות הברית

כעומק השיקום - היקף ההערכות

אלו כמה מהמשימות בהן אמורים לעסוק "צוותי המעבר" של המועמדים השונים לראשות הממשלה:

למה זה חשוב 

חילופי שלטון מוצלחים מבטיחים התחלת כהונה "ברגל ימין", ללא עיכובים, ללא תקלות וללא מבוכה מול אומה שלמה, אשר נושאת עיניה למנהיג חדש. ישנם שלושה מדדי תוצאה לתהליך חילופי שלטון מוצלח: 

לוח הזמנים

חשוב להתחיל בתהליך עוד לפני הבחירות, ולדעת היטב את השלבים הבאים אחריהן. להלן הצעה לשלבי ההערכות השונים, ולמשימות שיש לבצע במהלכן:

כוח האדם

במשרד ראש הממשלה ישנם כ-70 תקנים אותם יכול ראש הממשלה הנבחר לאייש במהירות יחסית. להלן מיפוי של כלל התפקידים אותם יש לאייש, השייכות הארגונית שלהם במשרד ותהליך המינוי הנדרש להם:

המשרות הפתוחות לאיוש במשרד ראש הממשלה (קישור לקובץ)

באופן שלא היה מבייש את הק.ג.ב, לשכתו של בנימין נתניהו הפעילה במשך שנים יועצים, במשרד ראש הממשלה, אשר "חיפשו חומרים" על כל מועמד אפשרי לתפקיד (מאמירות ביקורתיות כלפי הממשלה ועד לקשרי משפחה עם גורמים שעבדו עם פוליטיקאים). במשרד ראה"מ עובדים כיום אנשים רבים, כולל בתפקידי ניהול, אשר נחשפו לפרקטיקה הפסולה הזו - אך קיבלו אותה בהבנה. 

יש לקוות שהממשל הנכנס לא רק יעקור את הנגע, אלא יפעל מעכשיו כדי להבטיח גישה חדשה. כפי שאמר בעבר אחד המועמדים לראשות ממשלה - אנשי מקצוע טובים מאפשרים לנבחרי הציבור להצליח, ולא הפוך. 

מבנה המשרד

מבנה המשרד והממשלה עבר שינויים רבים מהשרטוטים הראשוניים (והמרתקים!) של אנשי דוד בן גוריון (1948-1951) ועד לועדת קוצ'יק, בעיקר הוסיפה תקני אמון "מקצועי" ליחידות שונות במשרד, מבלי שהדבר שינה בצורה משמעותית את התנהלותו. השאלה המרכזית שנכון לשאול היא מהם השינויים הנדרשים במבנה כך שישרתו בצורה הטובה ביותר את סדר יומו של ראש הממשלה הנכנס:

הייעוד, המבנה ותהליכי העבודה במשרד ראש הממשלה

העדר הניהול במשרד בשנים האחרונות הוביל לעזיבתן של כמה יחידות משמעותיות במשרד (דוגמת לשכת הפרסום הממשלתית), להשארתן של יחידות אחרות (דוגמת המטה לשילוב יוצאי אתיופיה והמטה לתחליפי גז) ולאובדן דרך של יחידות אחרות. החלטה על מבנה המשרד, חלוקת סמכויות ברורה ותהליכים סדורים תמנע חילוקי דעות וחיכוכים בהמשך. 

תהליכי עבודה

חשוב להגידר

 

הכשרת הממשל הנכנס

חשובה ההבנה של אופן עבודת ממשלת ישראל

הצעה להכשרת הממשל הנכנס

מצגת המתארת את אופן עבודתה של ממשלת ישראל


לעיון נוסף:

נוסח לצפייה

❮   כל הפרסומים
צילום: אבי אוחיון, לע"מ

צוות המעבר: איך נערכים לכניסה למשרד ראש הממשלה?

בישראל חקיקה פורמאלית להסדרת תהליך חילופי השלטון. ואלה שיקרו לאחר עידן נתניהו, יהיו מורכבים במיוחד. אלו המסמכים שיכולים לעזור למטות המועמדים.

כל מי שמדינת ישראל והשירות הציבורי חשובים לו - מבין את משמעות האדמה החרוכה שמשאיר אחריו בנימין נתניהו במשרד ראש הממשלה. המשרד הפך לשבר כלי: אין מנכ"ל, אין תהליכי עבודה, וההנהלה הפכה לכלי שרת בידיה של "הגברת" (שרה נתניהו). הפקידים בקומה מינוס אחת נדרשו בשנים האחרונות לחצות שוב ושוב את גבולות המותר והאסור. זוהי אינה אמירה פוליטית, אלא עובדה המגובה בכתב אישום

במדינת ישראל היו עד כה 6 חילופי שלטון בלבד (1977, 1992, 1996, 1999, 2001, 2009), אך בניגוד למדינות אחרות, תהליך ההעברה אינו מתוקצב ואינו מעוגן בחוק. החומרים המובאים כאן הוכנו בעבר*, לאחר למידה והיכרות של פעולת צוותי המעבר במדינות שונות, בראשן ארצות הברית

כעומק השיקום - היקף ההערכות

אלו כמה מהמשימות בהן אמורים לעסוק "צוותי המעבר" של המועמדים השונים לראשות הממשלה:

  • מבנה לשכת ראה"מ ומשרד ראה"מ - הגדרות תפקיד ותחומי אחריות של הצוות העובד מול ראש הממשלה במעגל הראשון (ראש הסגל, בעלי התפקידים והיועצים) והמערך התומך הרחב (המטה החברתי-כלכלי, המטה המדיני-בטחוני ומטה ההסברה הלאומי). 
  • תהליכי העבודה המרכזיים - הגדרות תהליכי עבודה מרכזיים בלשכה, במשרד ובממשלה (פגישות עבודה קבועות, נהלי זימון דיונים, ישיבות ממשלה וקבינט וכו').
  • הזנקת ממשלת ישראל ה-36- הגדרת וועדות השרים, עדכון תקנון עבודת הממשלה, הכנת הצעות החלטה ראשונות וקביעת סדרי עבודה (הגשת החלטות, מעקב אחר החלטות). 
  • איתור והכשרת בעלי תפקידים - ובכלל זה מערך הכשרת ראה"מ, הכשרת הצוות המקצועי, הגדרת בעלי התפקידים החדשים והנשארים בלשכה וניהול שיחות אישיות עם העוזבים.
  • נאומים, טקסים ומפגשים - עם חילופי השלטון, יש חשיבות גדולה לשאלה היכן ראש הממשלה הנבחר ידבר, עם איזה פורומים ייפגש ואיזה מסרים נכון שיעביר לאיזה קהלים (בממשלה ומחוצה לה).
  • ניהול הנדל"ן - חלוקה וארגון המשרדים במשרד ראש הממשלה, במסדרון היועצים ובאקווריום (לשכת ראש הממשלה עצמה). זהו אחד החלקים הרגישים ביותר, בטח לאנשי צוות עצמו. 
  • כניסה לבית ראש הממשלה - ובכלל זה ניהול עזיבתם של בנימין, שרה ויאיר נתניהו את הבית.

למה זה חשוב 

חילופי שלטון מוצלחים מבטיחים התחלת כהונה "ברגל ימין", ללא עיכובים, ללא תקלות וללא מבוכה מול אומה שלמה, אשר נושאת עיניה למנהיג חדש. ישנם שלושה מדדי תוצאה לתהליך חילופי שלטון מוצלח: 

  • אפס תקלות - עם הכניסה למשרד ראש הממשלה, נרצה להגיע למצב שבו המערכות כולן מתפקדות מהרגע הראשון, ללא תקלות ובלת"מים שניתן היה למנוע בהערכות נכונה. 
  • מינימום זמן תחלופה - חילופי שלטון עלולים להשאיר משרות קריטיות לא מאויישות. נרצה להגיע למצב שכלל התפקידים מאויישים בזמן אפס, ללא עיכובים שניתן היה למנוע. 
  • מקסימום רתימה - תהליך כניסה נכון יביא למצב שבו עובדי משרד ראה"מ, עובדי הממשלה והציבור הרחב מרגישים שיש להם חלק בהיסטוריה בהתהוות. 

לוח הזמנים

חשוב להתחיל בתהליך עוד לפני הבחירות, ולדעת היטב את השלבים הבאים אחריהן. להלן הצעה לשלבי ההערכות השונים, ולמשימות שיש לבצע במהלכן:

כוח האדם

במשרד ראש הממשלה ישנם כ-70 תקנים אותם יכול ראש הממשלה הנבחר לאייש במהירות יחסית. להלן מיפוי של כלל התפקידים אותם יש לאייש, השייכות הארגונית שלהם במשרד ותהליך המינוי הנדרש להם:

המשרות הפתוחות לאיוש במשרד ראש הממשלה (קישור לקובץ)

באופן שלא היה מבייש את הק.ג.ב, לשכתו של בנימין נתניהו הפעילה במשך שנים יועצים, במשרד ראש הממשלה, אשר "חיפשו חומרים" על כל מועמד אפשרי לתפקיד (מאמירות ביקורתיות כלפי הממשלה ועד לקשרי משפחה עם גורמים שעבדו עם פוליטיקאים). במשרד ראה"מ עובדים כיום אנשים רבים, כולל בתפקידי ניהול, אשר נחשפו לפרקטיקה הפסולה הזו - אך קיבלו אותה בהבנה. 

יש לקוות שהממשל הנכנס לא רק יעקור את הנגע, אלא יפעל מעכשיו כדי להבטיח גישה חדשה. כפי שאמר בעבר אחד המועמדים לראשות ממשלה - אנשי מקצוע טובים מאפשרים לנבחרי הציבור להצליח, ולא הפוך. 

מבנה המשרד

מבנה המשרד והממשלה עבר שינויים רבים מהשרטוטים הראשוניים (והמרתקים!) של אנשי דוד בן גוריון (1948-1951) ועד לועדת קוצ'יק, בעיקר הוסיפה תקני אמון "מקצועי" ליחידות שונות במשרד, מבלי שהדבר שינה בצורה משמעותית את התנהלותו. השאלה המרכזית שנכון לשאול היא מהם השינויים הנדרשים במבנה כך שישרתו בצורה הטובה ביותר את סדר יומו של ראש הממשלה הנכנס:

הייעוד, המבנה ותהליכי העבודה במשרד ראש הממשלה

העדר הניהול במשרד בשנים האחרונות הוביל לעזיבתן של כמה יחידות משמעותיות במשרד (דוגמת לשכת הפרסום הממשלתית), להשארתן של יחידות אחרות (דוגמת המטה לשילוב יוצאי אתיופיה והמטה לתחליפי גז) ולאובדן דרך של יחידות אחרות. החלטה על מבנה המשרד, חלוקת סמכויות ברורה ותהליכים סדורים תמנע חילוקי דעות וחיכוכים בהמשך. 

תהליכי עבודה

חשוב להגידר

 

הכשרת הממשל הנכנס

חשובה ההבנה של אופן עבודת ממשלת ישראל

הצעה להכשרת הממשל הנכנס

מצגת המתארת את אופן עבודתה של ממשלת ישראל


עדכוני השפעה:

No items found.

אזכורים בתקשורת:

No items found.

לעיון נוסף:

ד"ר גל אלון

גל ייסד את תובנות, שסייעה לשתף כמיליון בני אדם בהחלטות. קודם לכן, הקים את מערך התכנון בממשלה, בעת שירותו במשרד ראש הממשלה.

המאמר נכתב בשיתוף:

ד"ר גל אלון

גל ייסד את תובנות, שסייעה לשתף כמיליון בני אדם בהחלטות. קודם לכן, הקים את מערך התכנון בממשלה, בעת שירותו במשרד ראש הממשלה.

המאמר נכתב בשיתוף עם:

פרסומים נוספים